سهام هیبریدی

سهام هیبریدی

مفهوم هیبرید در دو مبحث:

1- تغییر کارگزاری ناظر ، 2-  نوعی از اوراق بدهی

 
  1. تشریح سیستم هیبریدی در آینده عملیات تغییر کارگزار ناظر

مکانیزم معاملات برمبنای سیستم هیبریدی به گونه‌ای طراحی خواهد شد که سهامداران می‌توانند هر دارایی را به هر تعدادی که از کارگزاری‌های مختلف خریداری کرده‌اند، از طریق همان کارگزاری‌ها به فروش رسانند. به طور مثال اگر سهامداری اقدام به خرید 200 سهم یک مجموعه بورسی از طریق شرکت کارگزاری (الف) نموده و 300 سهم همان نماد را از طریق کارگزاری (ب) خرید کرده، می تواند نسبت به فروش همان تعداد سهام از طریق هر دو شرکت کارگزاری اقدام کند به عبارت ساده‌تر 200 سهم خریداری شده از کارگزاری (الف) توسط همان کارگزاری و 300 سهم دیگر خریداری شده از سوی کارگزاری (ب) توسط همان کارگزاری (ب) به فروش خواهد رسید. این در حالی است که در صورت تمایل به فروش کل سهام تحت تملک خود در یک نماد می‌بایست با ارسال دستور سیستمی به کارگزاری الف مراحل انجام این امر را سپری کند. این سیستم کاملاً از استانداردهای دنیا تبعیت می کند و راه اندازی آن مزایای متقابلی برای سهامداران و شرکت های کارگزاری به همراه دارد.


  1. اوراق اجاره هیبریدی (ترکیبی)


اوراق ترکیبی، همانطور که از نامش پیداست، نوعی اوراق بهادار است که ویژگی های هر دو نوع اوراق بدهی و سهام را با هم ترکیب می‌کند. به عنوان مثال اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر اولین اوراق اجاره سهام است که به شکل ترکیبی (هیبریدی) به پشتوانه توثیق پرتفوی سهام و رتبه بندی در بازار سرمایه کشور با عمر 4 سال در تاریخ 18مردادماه 1401 به منظور خرید سهام "شرکت گهر زمین" عرضه شد. به دلیل این‌که بانی این اوراق از شرکت‌های درج شده در بورس تهران نبود، با توجه به رتبه اعتباری A بانی (بر اساس رتبه اعتباری شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا)، ضرایب توثیق سهام به عنوان ضمانت اوراق تعدیل شد. به عبارتی دیگر از طریق رتبه اعتباری A کسب شده توسط بانی با توجه به این‌که سهام بانی تاکنون جزء شرکت‌های درج شده در بورس تهران نیست، در خصوص توثیق سهام بابت ضمانت اوراق به بانی درصدی تخفیف داده شد و بانی سهام کمتری به عنوان ضمانت اوراق نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توثیق کرد. در همین راستا روز دوشنبه مورخ ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۰، برای نخستین بار در بازار سرمایه کشور اوراق اجاره سهام هیبریدی یا ترکیبی از توثیق و رتبه بندی منتشر گردید. قراردادهای ارکان و فرم‌های پذیره‌نویسی این اوراق برای اولین بار با هماهنگی واحد مدیریت نظارت بر بازار اولیه و واحد حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت مدیریت دارایی مرکزی، شرکت تأمین سرمایه دماوند و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تهیه و تنظیم شد.
دارایی مبنای انتشار این اوراق سهام شرکت فولاد آلیاژی ایران (سهامی عام) بوده، ضمانت اوراق توثیق پرتفویی از سهام شرکت‌های فولاد آلیاژی ایران و شرکت موتوژن با توجه به رتبۀ اعتباری A بانی در نظر گرفته شده است. نرخ اجاره بهای این اوراق ۱۸ درصد با مواعد پرداخت هر ۳ ماه یک بار از تاریخ انتشار بوده و دوره عمر اوراق ۴ سال است.


Loading