گزارش هفتگی بازار

بازار سهام روز به روز در حال گسترش است و همین موضوع نیز سبب شده است که تعداد فعالین این بازار همواره در حال افزایش باشد. با توجه به حساسیت بالای بازارهای مالی، هر اتفاق اقتصادی و سیاسی هرچند کوچک می‌تواند اثرات بااهمیتی بر بازار سهام داشته باشد؛ بنابراین رصد روزانه بازار و همچنین اتفاقات مهم اقتصادی و سیاسی، برای سرمایه‌گذاران ضروری به نظر می‌رسد. با توجه به گسترش فضای مجازی در جامعه، تنوع بالای منابع اطلاعاتی و همچنین سرعت بالای انتشار اخبار و شایعات در بازار، جمع‌آوری اخبار و اطلاعات صحیح توسط سرمایه‌گذاران خرد کاری بسیار وقت‌گیر و دشوار بوده و حتی می‌تواند باعث گمراهی سرمایه‌گذاران نیز بشود. کارگزاری بانک سامان با در اختیار داشتن تیمی حرفه‌ای متشکل از تحلیلگران بنیادی، تحلیلگران تکنیکال و همچنین تحلیلگران بازارهای جهانی، ضمن پوشش تمام اخبار بااهمیت برای سرمایه‌گذاران، با ارائه اخبار و تحلیل‌های به روز، تمام نیازهای تحلیلی سرمایه‌گذاران خرد را برطرف می‌کند؛ بنابراین با عضویت در کانال اطلاع‌رسانی کارگزاری بانک سامان، به صورت کاملا یکپارچه از تمام اخبار و اطلاعات تحلیلی مورد نیاز بهره‌مند شوید. شایان ذکر است که تیم تحلیلی کارگزاری بانک سامان با ارائه بولتن‌های تحلیلی هفتگی، سرمایه‌گذاران را از تمامی اتفاقات مهم داخلی و خارجی موثر بر بازار سهام مطلع می‌کند. همچنین با عضویت در کانال تحلیلی کارگزاری بانک سامان می‌توانید به صورت روزانه از تمامی اخبار مهم و کلیدی بازار سهام آگاه شوید.






با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، بازار سهام نیز در هفته‌ی اخیر کمی از وضعیت اسفناک هفته‌های قبل از انتخابات فاصله گرفته و با بهبود نسبی مواجه شد. در هفته گذشته و با انتشار اخبار و شایعات مختلف از جمله حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه افزایش نرخ خوراک گاز صنایع و همچنین انتشار شایعات مربوط به تغییر در حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت از شهریور ماه، بازار سهام کمی با افزایش تقاضا مواجه شد. قابل توجه است که بر اساس شایعات منتشر شده از ابتدای شهریور ماه سال جاری، حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سپرده بانکی از ۵۰٪ به ۴۰٪ کاهش خواهد یافت. این اتفاق در صورت تحقق می‌تواند منجر به کاهش نرخ بهره شده و به همین دلیل اتفاق مثبتی برای بازار سهام محسوب می‌شود. با وجود اتفاقات و شایعات مثبت اما ارزش معاملات کماکان عدد بسیار پایینی است که این موضوع نشان از بی‌اعتمادی شدید سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سهام دارد. شایان ذکر است که ریزش وحشتناک بازار سهام و نبود هیچگونه طرح و برنامه مشخص برای برون‌رفت از این وضعیت سبب ناامیدی و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سهام شده است. برای برون رفت از این وضعیت نیاز است تا مسئولین اقتصادی دولت با ارائه‌ طرح‌ها و راهکارهای حمایتی گسترده و اثربخش، مجددا اعتماد سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این بازار مولد بدست آورند. لازم به ذکر است که بازار سهام آینه تمام نمای اقتصاد کشور بوده و در شرایط فعلی بدترین دوران تاریخ خود را سپری می‌کند؛ بنابراین انتظار داریم تا مسئولین اقتصادی دولت جدید به عنوان اولین اولویت به این بازار نگاه کرده و در جهت بهبود آن اقدامات و طرح‌های حمایتی موثری را در اولین فرصت انجام دهند.

در ارتباط با قیمت‌های جهانی، به طور کلی هفته‌ای پر نوسان و نسبتا منفی را شاهد بودیم. کاهش حدود چهار درصدی در قیمت انواع نفت در کنار کاهش حدود شش درصدی در شاخص LME و همچنین کاهش بیش از دو درصدی در شاخص S&P GSCI نشان از وضعیت منفی در کلیت بازارهای کالایی جهان در یک هفته گذشته دارد. از مهم‌ترین کامادیتی‌های تاثیرگذار در بورس نیز می‌توان به فولاد، مس، آلومینیوم، سرب، روی، ذغال‌سنگ و سنگ آهن اشاره کرد که در مجموع این کامادیتی‌ها نیز وضعیت نسبتا پر نوسانی را در یک هفته گذشته تجربه کردند. در هفته گذشته و از بین کامادیتی‌های مهم در حوزه صنایع، هیچ کامادیتی وضعیت خوبی را از نظر قیمتی تجربه نکرد. مس، فولاد، روی و آلومینیوم نیز به عنوان کامادیتی‌های مهم بر روی بازار سهام ایران در هفته گذشته وضعیت نسبتا بدی را تجربه کردند. با توجه به نزولی که در قیمت انواع نفت در یک هفته اخیر شاهد بوده‌ایم، قیمت نفت برنت به عنوان یک شاخص معتبر در زمینه قیمت‌گذاری نفت در جهان، نسبت به یک سال گذشته حدود 2 درصد ریزش داشته است. لازم به ذکر است که قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر حدود 3 درصد ریزش را تجربه کرده است. قیمت جهانی طلا نیز در یک سال گذشته در مجموع رشد حدود 23 درصدی داشته است؛ این درحالی است که در یک سال گذشته، قیمت انواع نفت همانطور که اشاره شد ریزش حدود 2 درصدی، قیمت ذغال‌سنگ رشد حدود 1 درصدی، قیمت آلومینیوم رشد حدود 2 درصدی، قیمت روی رشد حدود 8 درصدی، قیمت سرب ریزش حدود 5 درصدی و قیمت مس رشد نزدیک به 6 درصدی را تجربه کرده‌ است. شایان ذکر است که قیمت فولاد نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین کامادیتی‌های موثر بر بازار سهام ایران در یک سال گذشته ریزش حدود 13 درصدی را تجربه کرده است.

  

در ادامه به بررسی بازدهی بازار ها در هفته منتهی به 03 مرداد ماه 1403 می پردازیم:




Loading