اوراق مسکن

اوراق مسکن

۱۴۰۱/۱۱/۱۶

اوراق مسکن، اوراقی است که توسط بانک مسکن و به دارندگان سپرده ممتاز اعطا می گردد. کسانی متقاضی دریافت وام مسکن هستند و قصد سپرده گذاری ندارند، می توانند با خرید اوراق مسکن و ارائه آن به بانک، این وام را دریافت کنند. لازمه خرید این اوراق و استعلام آن با کد ملی، ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی می باشد.

دریافت وام، همواره یکی از راه های تامین مبلغ مورد نیاز، برای انجام کارهایی است، که شخص توان مالی لازم برای انجام آن را ندارد. یکی از اموری که از دیرباز تا کنون، برای تهیه آن از تسهیلات وام خرید خانه استفاده می کنند، تهیه مسکن می باشد، که از ملزوماتی است که، هم جوانانی که در شرف ازدواج هستند و هم زوجینی که مدت ها است زندگی خود را آغاز کرده و حتی صاحب فرزند هستند، در پی تهیه آن هستند.

اوراق مسکن، یکی از راه هایی است که به وسیله آن افراد می توانند، به واسطه آن، تسهیلات وام خرید خانه دریافت کنند. اهمیت اوراق بانک مسکن از این جهت است که، افرادی که فرصت کافی برای سپرده گذاری ندارند و می خواهند، سریع تر این وام را دریافت کنند، می توانند با خرید این اوراق که در واقع حق تقدم دارنده حساب سپرده ممتاز است، این تسهیلات را سریع تر دریافت کنند.

 

اوراق مسکن چیست؟

تهیه مسکن همواره یکی از دغدغه های افراد بوده است. جوانانی که به دنبال تشکیل خانواده هستند، یا افرادی که مدت‌هاست تشکیل خانواده داده  ولی هنوز موفق به خرید مسکن نشده‌اند. از طرفی با افزایش بی رویه قیمت مسکن، خرید آن به رویایی دور برای افراد جامعه تبدیل شده است و قشر متوسط جامعه با درآمد و پس انداز خود، به تنهایی قادر به خرید مسکن نخواهند بود. در این میان تنها راه آن ها، دریافت وام هایی است که در این خصوص به متقاضیان اعطا می گردد.

در پاسخ به این پرسش که، اوراق مسکن چیست؟ باید گفت، اوراق تسهیلات وام خرید خانه یا تسه، در واقع یک امتیاز برای دریافت وام محسوب میشود. در گذشته شکل مرسوم دریافت وام مسکن به این شکل بود که فرد ابتدا باید مبلغی را به عنوان سپرده به مدت یک سال نزد بانک می گذاشت، تا بتواند پس از گذشت این مدت، وام دریافت کند.

برای حل این مشکل، راهکاری ارائه شد، به این شکل که افراد با خرید اوراق مسکن، بتوانند در دریافت وام، نسبت به حالت عادی اولویت پیدا کنند. اوراق سپرده مسکن در واقع راه حلی است که، به افراد کمک می کند، بدون سپرده گذاری یکساله و با ارائه اوراق مسکن به بانک، بتوانند در مدت کوتاه‌تری، وام خود را از بانک مسکن دریافت نمایند.

 

سامانه اطلاع از اوراق بانک مسکن

افراد همواره به دنبال ساده ترین روش ها هستند تا بتوانند، در کمترین زمان ممکن و بدون مراجعه حضوری، امور خود را انجام دهند. دولت و سایر مراکز نیز به دنبال رفع این نیاز، اقدام به راه اندازی سامانه های گوناگون می کنند. یکی از این سامانه ها، سامانه اطلاع از اوراق بانک مسکن می باشد. اما سوال اینجاست، کار این سامانه چیست؟ در ادامه به توضیح در خصوص این سامانه و کاربرد آن پرداخته خواهد شد.

در توضیح اوراق سپرده مسکن توضیح داده شد که اوراق مسکن حق تقدم دریافت وام می باشد. کسانی که در بانک مسکن حساب سپرده ممتاز افتتاح کرده اند، پس از گذشت زمان مقرر، بانک به این افراد اوراق تسهیلات وام خرید خانه اعطا می کند که افراد می توانند، این اوراق یا همان تسه را که در واقع، حق تقدم وام مسکن محسوب می شود را در فرابورس معامله کنند.

افرادی که در بانک حساب سپرده ممتاز افتتاح کرده اند. برای آگاهی ازاینکه، بانک به سپرده آنها چه تعداد اوراق مسکن یا تسه اختصاص داده مطلع شوند، می توانند به سامانه اطلاع از اوراق بانک مسکن به آدرس bank-maskan.ir وارد شوند و با وارد کردن اطلاعات، از تعداد اوراق تسهیلات مسکن خود مطلع شوند.

شرایط خرید و فروش اوراق مسکن

در خصوص شرایط خرید و فروش اوراق مسکن باید گفت، آنچه مسلم است برای انجام هر معامله ای اعم از خرید و فروش در بازار بورس و فرابورس، شخص باید در سامانه سجام ثبت نام داشته و دارای کد بورسی باشد. پس از دریافت کد بورسی شخص باید در یک کارگزاری ثبت نام کرده و پس از آن می تواند اقدام به خرید و فروش اوراق مسکن نماید.

اعتبار اوراق تسهیلات مسکن دو سال است، بدین معنا که اگر بعد دو سال از تاریخی که اوراق سپرده مسکن ثبت شده، شخصی اقدام به خرید این اوراق بنماید، بانک هیچ وامی به این اوراق اختصاص نخواهد داد، البته ممکن است این مدت تا 6 ماه نیز تمدید شود.
نکته دیگر اینکه، کسانی که اقدام به خرید اوراق مسکن می نمایند، تا مدت 4 ماه پس از خرید این اوراق، حق فروش آن را نخواهند داشت و اگر شخص به قصد فروش اوراق مسکنی که خریداری کرده، به پرتفوی مراجعه نماید چیزی از اوراق مسکن برای وی قابل مشاهده نخواهد بود، مگر در یک صورت و آن هم زمانی است که تا زمان انقضای اوراق کمتر از چهارماه زمان باقی باشد.

توجه به این نکته نیز لازم است که، از زمان خرید اوراق بانک مسکن، تا دریافت وام، فاصله زمانی قرار دارد، از این رو باید توجه داشت، چه مقدار به سررسید اوراق مسکن باقی مانده است. افرادی که قصد خرید و فروش اوراق مسکن را دارند، باید بدانند که، اوراق تسهیلات وام خرید خانه هرچه به زمان سررسید نزدیک تر باشد، قیمت آن پایین تر و هرچه جدیدتر باشد قیمت آن بالاتر خواهد بود.

مراحل و نحوه خرید و فروش اوراق مسکن

مراحل و نحوه خرید و فروش اوراق مسکن، همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، بدین صورت است که شخص باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و پس از احراز هویت و دریافت کد بورسی و پس از آن ثبت نام در کارگزاری، شخص می تواند، مبادرت به خرید و فروش اوراق سپرده مسکن در فرابورس نماید. این اوراق در بازار فرابورس با نماد تسه مورد خرید و فروش قرارمیگیرد.

این اوراق معاف از مالیات هستند و هنگام خرید و فروش آن ها درصدی به عنوان کارمزد از حساب شخص کسر می شود که، کارمزد خرید آن، 0.49 درصد و کارمزد فروش آن 0.24 درصد می باشد. ساعات معاملات اوراق بانک مسکن، از ساعت 9 الی 12:30 دقیقه ظهر می باشد. شخص برای خرید این اوراق نیاز دارد ابتدا به بررسی این اوراق بپردازد، که در ادامه به توضیح چگونگی بررسی تاریخ انتشار اوراق تسه پرداخته خواهد شد.

برای این کار لازم است فرد، در مرورگر خود آدرس tsetmc.com را جستجو کرده و پس از ورود به سایت، عنوان تسه را جستجو کند. به این شکل فرد می تواند اوراق سپرده بانک مسکن که در سررسید های گوناگون ارائه گردیده را مشاهده نماید. در کنارعنوان تسه چند عدد نوشته شده که نشان دهنده سال و ماه تاریخ انتشار اوراق می باشد. شخص می تواند با ورود به کارگزاری خود، در قسمت خرید و فروش نسبت به انجام معامله با هر یک اوراق مورد نظر با سررسید معین اقدام کند.

 

قیمت اوراق مسکن 1401 برای مجردین و متاهلین

با توجه به توضیحاتی که در قسمتهای قبل داده شد، سوالی که مطرح می شود این است که، قیمت اوراق مسکن ۱۴۰۱ برای مجردین و متاهلین چه میزان است؟  با بررسی قیمت این اوراق می توان دریافت، قیمت این اوراق در فروردین، اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب : 126 هزار و 400 ،  126 هزار و 600  و  125 هزار و 300  تومان بوده است. در تیرماه سال1401،  قیمت اوراق مسکن،  125 هزار و 400 و در مرداد و شهریور نیز،  125 هزار تومان معامله شده است.

اوراق سپرده بانک یا تسه، در 6 ماه دوم سال 1401 نیز، قیمتی مشابه داشته اند، به شکلی که در مهر، آبان و آذر ماه، قیمت اوراق مسکن، به ترتیب:  125 هزار و 300،  126 هزار و 400  و  125 هزار و 400 تومان،  داد و ستد شده است. بررسی‌ها نشان می دهد، در فصل آخر سال1401،  قیمت ها رو به فزونی بوده است، به شکلی که در دی و بهمن ماه، قیمت اوراق بانک مسکن، 125 هزار و 300  و 125 هزار و 700 تومان و در اسفند ماه به بیشترین میزان خود یعنی  126 هزار و 700 تومان رسیده است.

افراد مجرد ساکن تهران، در سال 1401، می توانند 280 میلیون تومان وام دریافت کنند، که 200 میلیون آن تسهیلات خرید و مابقی آن تسهیلات جعاله خواهد بود. برای دریافت وام 280 میلیونی باید، 560 برگه اوراق بانک مسکن خریداری کنند، که با احتساب قیمت اوراق تسه  126 هزار و 700 تومانی  باید مبلغی بالغ بر  70 میلیون و 952 هزارتومان پرداخت کنند. سقف این وام در شهرهای بالای 200 هزار نفر، برای مجردها، 160 و برای متاهلین 320 میلیون خواهد بود.

قیمت ۱۴۰۱ برای زوج های تهرانی نیز، به همین شکل خواهد بود، زوجین می توانند 480 میلیون تومان وام دریافت نمایند که، 400 میلیون تومان آن وام خرید می باشد، یعنی برای هر زوج 200 میلیون تومان و 80 میلیون تومان بابت وام جعاله خواهد بود. زوجین باید 800 برگ اوراق مسکن و 160 برگ اوراق برای وام جعاله خریداری کنند که قیمت آن برای زوجین در سال 1401، مبلغ 121 میلیون و 632 هزارتومان خواهد بود.

 

مدارک لازم برای خرید و فروش اوراق مسکن

در پاسخ به این پرسش که مدارک لازم برای خرید و فروش اوراق مسکن چیست؟ همانگونه که پیش تر نیز اشاره شد، برای خرید و فروش اوراق مسکن لازم است، شخص ثبت نام سامانه سجام انجام دهد. مدارک لازم برای ثبت نام، داشتن کارت ملی و شناسنامه،  آدرس صحیح پستی،  اطلاعات محل کار و اطلاعات حساب بانکی می باشد. برای احراز هویت نیز، داشتن کارت ملی هوشمند یا برگه ثبت نام الزامی است. هر شخص فقط خود می تواند، مرحله احراز هویت را انجام دهد، مگر در مورد فردی که به سن قانونی نرسیده باشد، که قیم وی می تواند این کار را انجام دهد. با فراهم بودن این مدارک جهت ثبت نام و داشتن مبلغ مورد نظر، شخص می تواند اقدام به خرید و فروش اوراق نماید.

اما مدارک برای دریافت اوراق تسهیلات وام خرید خانه عبارتند از، اصل و تصویر از صفحات سند مالکیت، پروانه ساختمانی و پایان کار آن، مبایعه نامه، کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده، اجاره نامه ملک، وکالت نامه، کارت ملی و شناسنامه وکیل، بنچاق،  قبض برق و فرم درخواست تسهیلات. لازم به ذکر است، ارائه اجاره نامه در خصوص املاک وقفی و بنچاق در صورت الزام شعبه می باشد. فراموش نشود وکیل باید حتما از بستگان درجه یک متقاضی باشد.

 

استعلام اوراق مسکن با کد ملی

در قسمت های گذشته در مورد اوراق مسکن، سامانه اطلاع رسانی از اوراق مسکن، شرایط خرید و فروش، قیمت ۱۴۰۱ برای مجردین و متاهلین، نحوه و مدارک خرید و فروش توضیح داده شد. حال سوال اینجاست، استعلام اوراق مسکن با کد ملی چگونه است؟ و آیا چنین امکانی تا کنون میسر گردیده است؟

افراد همواره تمایل دارند، برای انجام کارهای خود سریع ترین روش را انتخاب کنند، و تا حد امکان کارهای خود را به شکل غیر حضوری انجام دهند. مسلما در انجام امور اداری، آن هم به شکل غیر حضوری آن استفاده از کد ملی امری اجتناب ناپذیر است. در قسمت های قبل در مورد سامانه اطلاع رسانی از اوراق سخن گفته شد. این سامانه در واقع، سامانه ای است که می توان از طریق آن، نسبت به استعلام اوراق بانک مسکن اقدام کرد. ورود به این سامانه مستلزم داشتن نام کاربری و رمز عبور می باشد  که شخص از قبل دریافت کرده است. سامانه ذینفعان بازار سرمایه این امکان را برای مشتری فراهم آورده تا مشتری به صورت غیر حضوری و آنلاین هم درخواست معامله اوراق مسکن خود را بدهد و هم برگه خریداری شده مربوطه خود را با ورود به این سامانه دریافت کند. این درگاه به منظور اتصال یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، به خدمات اطلاع‌رسانی و درخواست‌های عملیاتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه طراحی شده است و آدرس سامانه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir می‌باشد. مشتریان بعد از دریافت برگه سهام اوراق مسکن خریداری شده خود می توانند به بانک مربوطه مراجعه کنند.

نظرات کاربران
دیدگاه
  • معصومه بیدمشک - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲

    فروش اوراق

  • سمیه احرامی - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴

    وام اوراق

    • وام اوراق - سمیه احرامی  ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    • وام اوراق - سمیه احرامی  ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
Loading